beelddenken

 

  •    ‘Het is best moeilijk om op tijd op een afspraak te komen.’    

  •   ‘Lezen is niet leuk.’

  •   ‘Als ik eerst mijn tas op moet bergen, daarna mijn handen moet wassen en dan
       de tafel moet dekken, ben ik twee van de drie opdrachten al snel vergeten.’

  •   ‘Ik wil graag weten wat het uiteindelijke doel is van een opdracht.’

  •   ‘Ik leer het liefst door te zien en niet door te horen wat de bedoeling is.’

  •   ‘Die tafels… het lukt niet om ze te onthouden. En waarom zou ik?’

  •   ‘Ik kan vrij snel een ingewikkelde situatie overzien en verbanden leggen.’

Ontwerp zonder titel_edited.png
Ontwerp zonder titel_edited.png
Ontwerp zonder titel_edited.png
Ontwerp zonder titel_edited.png
Ontwerp zonder titel_edited.png
Ontwerp zonder titel_edited.png
Ontwerp zonder titel_edited.png
Zomaar wat vragen die ik in de dagelijkse praktijk van kinderen hoor

Herken je dit? EstherHelpt!

 

Als jouw kind dit herkent is het raadzaam om uit te zoeken welke leerstijl de voorkeur heeft en hoe het hiermee het beste uit de voeten kan.

 

Vanaf de geboorte denken mensen in beelden en gaandeweg wordt dat aangevuld met taal.
Rondom het tiende jaar wordt het duidelijk of de visuele cognitieve leerstijl nog steeds jouw voorkeur heeft
(of je Beelddenker bent) of dat dat is veranderd.

 

Enkele kenmerken van Beelddenken:

Snel situaties overzien en verbanden leggen

Het lastig vinden te verwoorden wat je denkt

Een vrij zwak besef van tijd en volgorde (klokkijken)

Een originele woordenschat (rontonde, stokkontakt)

Spiegelend schrijven van cijfers en letters

Het automatiseren van bijvoorbeeld de tafels is lastig

 

“Beelddenken is een manier van informatie verwerken vanuit het geheel al associërend en probleemoplossend naar de analyse met een voorkeur voor beeld. Beelddenken is in het talige onderwijs een probleem.
Het onderwijs werkt vanuit de analyse naar het geheel, een heel andere manier van informatie verwerken.
De beelddenker raakt gedesoriënteerd.”
- (Citaat Beeld en Brein)

 

Bij het woord ‘boom’ zullen Beelddenkers een stam met bladeren en takken voor zich zien, net zoals op de camping vorig jaar stond en die ruiste zo mooi.
Vele anderen zullen de letters b-o-o-m zien als ze het woord horen.

Beelddenkers kunnen problemen ondervinden bij het lezen en rekenen maar ook opvallend gedrag kan veroorzaakt worden door de leerstijl.

Als Master Beelddenken kan ik door een Individueel Onderwijskundig Onderzoek uit te voeren
vaststellen of er sprake is van (latent) beelddenken.
Mocht dat zo zijn, kan ik ook handvatten en training bieden om belemmeringen
die hierdoor zijn ontstaan te verkleinen.