beelddenken
-
‘Het is best moeilijk om op tijd op een afspraak te komen.’
-
‘Lezen is niet leuk.’
-
‘Als ik eerst mijn tas op moet bergen, daarna mijn handen moet wassen en dan
de tafel moet dekken, ben ik twee van de drie opdrachten al snel vergeten.’ -
‘Ik wil graag weten wat het uiteindelijke doel is van een opdracht.’
-
‘Ik leer het liefst door te zien en niet door te horen wat de bedoeling is.’
-
‘Die tafels… het lukt niet om ze te onthouden. En waarom zou ik?’
-
‘Ik kan vrij snel een ingewikkelde situatie overzien en verbanden leggen.’
Zomaar wat vragen die ik in de dagelijkse praktijk van kinderen hoor
Herken je dit? EstherHelpt!
Als jouw kind dit herkent is het raadzaam om uit te zoeken welke leerstijl de voorkeur heeft en hoe het hiermee het beste uit de voeten kan.
Vanaf de geboorte denken mensen in beelden en gaandeweg wordt dat aangevuld met taal.
Rondom het tiende jaar wordt het duidelijk of de visuele cognitieve leerstijl nog steeds jouw voorkeur heeft
(of je Beelddenker bent) of dat dat is veranderd.
Enkele kenmerken van Beelddenken:
​
Snel situaties overzien en verbanden leggen
Het lastig vinden te verwoorden wat je denkt
Een vrij zwak besef van tijd en volgorde (klokkijken)
Een originele woordenschat (rontonde, stokkontakt)
Spiegelend schrijven van cijfers en letters
Het automatiseren van bijvoorbeeld de tafels is lastig
“Beelddenken is een manier van informatie verwerken vanuit het geheel al associërend en probleemoplossend naar de analyse met een voorkeur voor beeld. Beelddenken is in het talige onderwijs een probleem.
Het onderwijs werkt vanuit de analyse naar het geheel, een heel andere manier van informatie verwerken.
De beelddenker raakt gedesoriënteerd.”
- Beeld en Brein -
Voor deze foto is een modelkind ingezet